World Hearing Voices Congress: 12 - 15 September 2018 (Netherlands)

Single Blog Title

This is a single blog caption

Persbericht Het 10de Wereldcongres Stemmen Horen in Den Haag

This page is also available in: enEnglish (Engleski)

Promofilmpje: Out of the Box TV Hearing Voices

1 September 2018 – Het 10de Wereldcongres Stemmen Horen in Den Haag

Stemmen horen is geen psychische ziekte maar een natuurlijk verschijnsel waar je mee kunt leren omgaan. Belangrijk aspect hierbij is de acceptatie van de stemmen.

Stichting Weerklank organiseert in samenwerking met Intervoice (de wereldwijde stemmenhoorbeweging) van 12 tot en met 15 september 2018 het 10de Wereldcongres Stemmen Horen. Het congres staat in het teken van: “leven met stemmen horen: een mensenrecht!” De locatie is Church of Our Savior, Bezuidenhoutseweg 157, Den Haag.

Stemmen horen is een veelvoorkomende menselijke ervaring. Veel mensen die stemmen horen kunnen daar goed mee omgaan en zijn geestelijk gezond. Er zijn ook mensen die wel veel last hebben van hun stemmen, zij kunnen verward gedrag vertonen. Stemmenhoorders hebben een lange geschiedenis van stigmatisering, pathologisering, uitsluiting en mensenrechtenschendingen. De laatste tijd is er veel negatieve aandacht besteed aan mensen met verward gedrag. Graag willen we een tegengeluid laten horen dat het heel goed mogelijk is een “gewoon” en normaal leven te leiden met een psychische beperking.

Het congres

De wereldwijde stemmenhoorbeweging wil stemmenhoorders helpen met stemmen horen om te gaan en het horen van stemmen normaliseren. Tijdens het 10e Wereld Congres roepen we iedereen op bijeen te komen om samen met en van elkaar te leren over stemmen horen, herstel, emancipatie en mensenrechten! Een internationaal gezelschap heeft zich al ingeschreven. Tachtig procent van de sprekers zijn mensen met ervaring daarom erg aan te bevelen voor zowel mensen die stemmen horen, familieleden, professionals in de GGz, studenten en alle andere geïnteresseerden. Het thema mensenrechten wordt goed belicht, maar veel andere onderwerpen met betrekking tot stemmen horen worden ook aangeraakt. De eerste 3 dagen van het congres zijn engelstalig en de 4e dag is in het Nederlands.

Mede mogelijk gemaakt door

Dit congres is mede mogelijk gemaakt met financiële steun en vrijwillige bijdragen van o.a. de Gemeente Den Haag, UMC Utrecht, Lister, Stichting Anton Constandse, RIBW Nijmegen & Rivierenlanden, HerstelTalent, Kwintes, Hart voor de GGZ, GGZingeest, Met GGZ, Zelfregiecentrum Leiden, DELA Goededoelenfonds, Peter Oud Training en Coaching, Steunpunt Stemmen Horen Haaglanden, BuurtzorgT, e.a.

Tot besluit

Stichting Weerklank is een stichting die zich richt op volwassenen en kinderen met bijzondere zintuiglijke ervaringen, zoals het horen van stemmen, het zien van beelden en het hebben van persoonseigen overtuigingen. Dit wordt in de GGZ vaak hallucinaties en wanen of zelfs een psychose genoemd. Voor meer informatie: http://www.stichtingweerklank.nl/  Voor meer informatie over de internationale organisatie Intervoice: http://www.intervoiceonline.org/

————————————————–Einde persbericht——————————————————

Mocht het wenselijk zijn, is er natuurlijk de mogelijkheid om een toelichting te geven door middel van een interview.

In ieder geval is dit een verzoek om verspreiding van het promotiefilmpje en de congresfolder.

Yvonne Doornbos

algemeen bestuurslid Stichting Weerklank – organisatie Congres